måndag 5 augusti 2013

Ett hörn och lite mer blir till...

Ja så här ser mitt hörn ut just nu. Egentligen skulle jag väl börjat med "förebilden" men den kommer längst ner eftersom det såg så himla tråkigt ut då!

Hörnet under björken blir så klart ganska torrt men med lite vattning ibland fungerar det bra ändå.

Lite närmare... Här växer bland annat kärleksört, funkia, vidjehortensia, spirea, smultron, blodgräs ormbunkar och kantnepeta.

Jag tycker mycket om mitt gaffelolvon. Vackra blad hela sommaren och fina höstfärger. De vita blommorna på våren påminner lite om klätterhortensians blommor. Det ska bli några meter högt, vi får väl se...

Från min utkiksplats på altanen ser jag knappt mitt hörn längre...

Längre upp från hörnet växer rosor, alunrot, doftschersmin, daggkåpa och lite annat...

Flera olika funkior.

Rosor och skuggbräcka.

På våren blommar syrenen palibin och blodlönnens blad är ganska mörka innan solen har fått lysa på dem hela sommaren. Under växer bland annat lökar, alunrot, näva och kaukasisk förgätmigej med sina variegerade blad och blå blommor på våren.


När rosorna blommar är det vackert!

Ja det är samma ros i buren men för tre år sedan. Allt var helt enkelt lite mindre på den tiden!

2010. Här var det på gång att hända något. Mycket grävande för plintar eftersom det är minst lika lång bit uppåt också som man inte ser här.

Innan fanns det bara gräs...

...och ett fult staket. Ja när man ser tillbaka så har det väl hänt en hel del i trädgården men på något konstigt vis så glömmer man ganska snabbt hur det såg ut innan alla projekt drog i gång.

11 kommentarer:

  1. Man glömmer jättesnabbt! Just nu är jag inne för att göra mig en kopp te och vila ryggen ett par minuter. Jag håller på med riktigt tungt arbete. Tar bort en stor hög (känns som ett berg) av trädgårdsrester. Jag tog en bild innan jag började för, som sagt, man glömmer fort.

    Ditt hörn är jättefint och jag förundras över att du kan ha en vidjehortensia där så nära björken. Vattnar du den mycket?

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Hej Louise!

    Det finns mängder av trädgårdsbloggar på nätet men aldrig förut har jag blivit så inspirerad som av din blogg. Underbart med dina före och efter bilder. Jag har precis börjat med trädgård (strax norr om Göteborg)och det är så härligt att läsa bloggar och få lite tips och råd när man är totalt nybörjare. Din jord verkar underbar, själv har jag riktigt tung lerjord, men jag har hästar, så jag har mängder med torvblandad hästgödsel som jag tänkte försöka blanda upp lerjorden med. Jag är väldigt förtjust i din lilla Buddha, var har du köpt den?
    Hälsningar Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annelie!

      Vad roligt att du gillar bloggen! Angående jorden har vi också rätt så tuff lerjord här men det verkar fungera det också! Buddhan är köpt på Rosencrants i Halmstad men det är Jonte som arbetar för Löddeköpinge plantskola som har gjort den så de finns på fler ställen. Finns även i svart och i flera storlekar. Lycka till med ditt trädgårderande!

      kram louise

      Radera
  3. Härligt med dina före-efterbilder! Du har en underbar trädgård!

    SvaraRadera
  4. Du har förvandlat en tom målarduk till ett mästerverk enligt mig.
    Och detta på bara 3 år.
    Fantastiskt.
    Tycker nog att det växer på bra nere vid björken.

    Nu förstår jag att du bara ska flytta en växt i år.
    Du kan bara luta dig tillbaka o njuta nu i några år innan det stora delningsarbetet sätter igång.

    Själv ska jag igång med just detta i höst.
    Har alldeles för stora ruggar av olika dagliljor, jätterams osv.
    Så det blir en flyttkarusell som alltid blir större o mer omfångsrik än man tänkte från början.

    Ha de gott
    Kram
    Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det där med delande försöker jag förtränga...

      Nu har jag t.o.m redan flyttad den där växten så jag har inget kvar att göra!! Så kan det gå...

      kram louise

      Radera
  5. Jag blir lika förvånad och imponerad varje gång när jag läser inlägg som har före och efter bilder. Otroligt vad mycket som händer på tre år! Jättefint!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  6. Roligt att få se före och efter! Vilken skillnad, vilken växtkraft på tre år. Jag fick lite tips på hur jag kan göra nu:) Har en rabatt som inte riktigt vill sig invid ett äppelträd.
    Så snyggt med rosor och skuggbräcka.
    Ha en fin kväll
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Det är fullkomligt obegripligt ibland och man tycker att vintrarna borde få en tillbaka i tiden men människan är förunderlig, ibland minns hon bara det bästa och det är underbart, eller hur! Precis som din trädgård!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Milde tid, vad det har hänt saker på tre år! Det är såå roligt att se hur din fina trädgård har blivit till!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  9. Intressant! Din "rosbur" är så praktisk.
    Kram

    SvaraRadera