fredag 16 mars 2012

Mer vår!

Tack för era synpunkter på barkskadade plommonträdet, både via mail och i kommentarer. Jag kommer låta det vara och hoppas på det bästa. Orkar inte hetsa upp mig över att det kanske dör snart...

I dag var det vår! Varmt och skönt och man riktigt ser hur det växer i rabatterna. I går var det inga krokusar utslagna men det var det idag! Längtar tills det sätter fart ännu mer!


Mitt lilla fikonträd och olivträdet har fått komma ut från sin vinterförvaring i garaget. Jag trodde olivträdet skulle tappa sin blad eftersom det inte är så mycket ljusinsläpp i garaget men det har det inte gjort! 


Det växer så det knakar! Krokus, trädpion och fina tulpanblad. Penseérna ser lite futtiga ut i sina krukor, men jag vet vilken växtkraft de har! I stora zinkkrukan växer en limefärgad liten lönn som har fått flytta runt en del. Den är väldigt vindkänslig och ska nu får prova att bo på framsidan i skyddat läge.


Ja, jag har mina drömmar och planer... Det är sand som ligger som markering för önskade projekt. Ett enkelt sätt att prova sig fram om man inte vill använda trädgårdsslangen eller pinnar. Drömma går ju... Jag vet att det ser ut som väldigt mycket gräsmatta på översta bilden men så fort studsmattan kommer ut krymper den ytan...

12 kommentarer:

  1. Jag tror på dina sandmarkeringar! Ser helt rätt ut och det är snyggt att bulla ut så där intill huset. Min man slåss för vår gräsmatta men jag tar lite i taget... Ska testa sandmarkeringen på min nya rabatt. Bra idé!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Fin idé med sanden, och det ser riktigt bra ut! :) Härliga vår, så skönt att den äntligen kommit. :) Ha en fin helg! Kram Hanna

    SvaraRadera
  3. Vilket bra tips med sandmarkering, det ska jag prova. Det ser jättefint ut så som du tänkt. Först tänkte jag att oj vad mycket härlig gräsmatta att sätta spaden i:)). Men en studsmatta tar ofantligt med plats, jag vet:)).
    Vilken fin entré du har.
    Ha en fin helg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Härligt med nya projekt! Olivträd är väldigt tåliga, är min erfarenhet.
    Visst är det underbart att våren kommit.
    Ha en skön helg!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så spännande med dina nya trädgårdsplaner. Perfekt att använda sand. Ska bli spännande att få följa vad som händer.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  6. Just ikväll känns det som att alla planerar nya rabatter och jag vill också. Men var ska jag gräva? Har ju snart inget gräs kvar. Inte mig emot men jag har liksom inte fler ställen att göra rabatt på känns det som. Men, idéerna kommer när man minst anar det.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Ja, det ser verkligen ut som växtligheten exploderar i din trädgård!
    Och så roligt att se dina nya projekt! Var det inte du, som inte skulle gräva fler rabatter... :-) ?
    Jag brukar använda en gammal flagglina, när jag provlägger ut nya rabatter, det är lättare att flytta än sand.
    Må så gott i vårsolen!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  8. Visst är det här en underbar tid, när allting bara vaknar till liv framför ögonen på en.
    Fast lite otålig är man allt, - man vill att det ska vara trädgårdssäsong NU!

    Smart idé med sanden! Alltid lika kul och inspirerande att få ta del av dina idéer.

    Önskar dig en skön helg! (Även om man kan undra vart vårsolen tog vägen...)
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  9. Oj, vilka läckra tulpanblad! Du måste visa dem sedan när de blommar så att jag får se färgen på blommorna!
    Roligt att fundera på nya projekt i trädgården :-) Själv har jag en del att göra färdigt sedan ifjol, får väl se om det blir några nya idéer som påbörjas också. För idéer finns det många...
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  10. Vilken fiffig ide med sandmarkering! Härligt att se att våren kommit så långt hos dig, det är en härlig tid nu fastän jag tycker att det går lite för långsamt här:) Tulpanbladen är riktigt läckra!
    Ha en fin söndag!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  11. Du har vår i din trädgård, det ser så härligt ut. Och inte blött och kladdigt heller och så nya projekt på gång. Du brukar ju få dom genomförda så det blir säkert så nu också! Vilken häftig klätterställning, i zickzack, du har! Men den ska snart inte synas, eller hur!
    Jag kan ju avrapportera att det är skralt med våren här hos oss. Än. Idag har vi kuling så kanske blåser våren hitåt, det gör den nog!
    Kramar

    SvaraRadera
  12. Det ser verkligen fint ut både på trappen och i krukorna och dina planer =) Liiiiite planer har jag lagt fram för maken för jag behöver hans hjälp att verkställa och han verkade faktiskt vara med på noterna, så vi får väl se hur det går / Kram gittan

    SvaraRadera