fredag 8 juli 2011

Klematis med oplanerade vänner!

Just den här växer i och för sig i en ros där det är meningen att den ska växa!




Här fungerar höstsilveraxet som klätterstöd.





Malva fungerar också bra.




I en överblommad pion har denna lilla blomma fyttat in.




Även en överblommad akleja, lite närmare marken, fungerar fint.





Den här är lite mer planerad i hop med en kantnepeta som solskydd för fötterna.


Jag har en del klematis i mina rabatter som slänger i väg sina långa rankor i närmaste granne. Kan gilla när de klänger sig in lite var stans. Tycker ofta klematis är lite halvrisiga och klena första åren efter plantering, men hux flux får de för sig att växa.

5 kommentarer:

  1. Har köpt på mig några klematisar, så jag hoppas det sätter fart och bildar fina blommor. Fina sorter du har//Britt

    SvaraRadera
  2. Så fiffigt att använda utblommade växter som stöd åt clematis! Det ger genast nya möjligheter att skaffa fler clematis... tack för tipset!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Hej! Jättekul att hitta hit till dig, har kollat runt och beundrat din fina trädgård! Så många vackra rosor du har och klättertornet till Lyckefund är ju suveränt, så fint det blir när man kan se hela rosen på det sättet! Nu önskar jag återigen att jag hade en större trädgård:) Lägger mig som följare så jag hittar tillbaka!
    Ha det gott!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  4. Underbara klematis....Ha en fin söndag. kram Johanna

    SvaraRadera