söndag 1 augusti 2010

Augusti och framtiden...

Jag vet att det bara är augusti men av någon anledning finns tankarna redan där på nästa säsong i trädgården! Jag njuter verkligen av det jag redan har men det skadar ju ingen att längta lite framåt också...

Jag har ju bara "lovat" att inte göra fler rabatter i år, nästa år är en helt annan sak! Jag vill ha fler gräs, det kommer bland annat bli ett tuvrör, de växer lite mer upprätt än mina andra gräs som blir rätt vilda. Jag vill också ha något mer silverax. Det finns något som heter augustisilverax, låter ju som lite mer tidigblommande än höstsilverax.

Har lite svårt att föreställa mig när hela rosenburen är full av väldoftande Lykkefund! Vi får se hur lång tid det tar...


Lupinerna verkar blomma hela sommaren och blandar sig glatt med malva och rudbeckia. Tycker färgerna funkar i hop på något konstigt sätt.


Syrenhortensian har börjat blomma. Den var lite ledsen för ett tag sedan och började få gula blad. Missade att den behövde vattnas i torkan, trodde den skulle klara sig.


Den börjar bli vild så det behöver kantskäras lite vidare omkring. Kanske dax för en ny rabatt samtidigt...


Chinatown har slagit ut. Den ser lite kall ut i färgen på fotot, tycker den är finare i verkligheten.


Påminner lite om en peruk på något vis... Rosenstaven har lite speciell färg men jag gillar den. Tufsig och rufsig!
Ha en skön augustikväll!

5 kommentarer:

  1. Visst måste vi planera för framtiden, den kommer snabbare än vi tror =) Jag tycker att den (snart gångna) somaren passerat alldeles för snabbt! Jag har inte hunnit varesig det ena eller det andra och därför har jag massor av planer inför nästa säsong. Men än är det inte slut och vem vet vad som hinns med innan vintern kommer. Hösten brukar ju vara lång här nere och man kan göra massor i trädgården så länge tjälen inte hittat dit. Rosenstaven är en av mina favoriter, jag har den i både vitt och lila på flera ställen / gittan

    SvaraRadera
  2. Tänk att lupinerna fortfarande blommar hos er! Här har dom vissnat för länge sedan! Men det beror väl delvis på torkan?
    Så vackra blommor syrenhortensian har när man ser dem i närbild!
    Och nya rabatter behövs ju alltid och måste planeras i god tid...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Åh, så mycket vackra bilder du har i de senaste inläggen! Så många fina blommor du har i trädgården!

    Hur har du lyckats med blommande lupiner nu? Här är de överblommade för länge sedan och har inte kommit en andra gång i år.

    Jag saknar vår syrenhortensia som dog förra året. Det var en sort som var uppstammad vilket var så snyggt! Har inte hittat någon ny än, verkar bara finnas vanliga buskvarianten.

    Rosenstaven, som var ny förra året, verkar ha försvunnit i vinter, som en hel del annat i trädgården.

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  4. Hej!! Jag hittade till dig idag via en anna blogg! En rosbur - hur härligt låter inte det - nu fick jag lite ideér! Kom gärna och hälsa på mig på min blogg! Hälsningar Helena

    SvaraRadera
  5. Tack för tipsen om Amorgos.....gissa om jag hade velat åka på stört till det stora blå. Får plocka fram filmen och se den. Ytterligare en gång.
    Du har så fint i din trädgård, det ser så himla pyssligt och välskött och fint ut.
    Och jag tror att när Lykkefun etablerat sig kommer det att gå i en rasande fart. Jag väntar tålmodigt på att se hela buren full, full, full med rosor!
    Agneta kramar

    SvaraRadera