söndag 16 maj 2010

Rabattkant och klematis

I vintras köpte jag rabattkantband på Granngården på rea för 5 kr/st. De är 250 cm långa och 20 cm höga i trä. Jag visste inte riktigt var jag skulle ha dem men kunde inte motstå 90 % rea! I gårkväll blev jag sugen på att prova dem och vips kom de på plats! Jag kan gilla att det ser lite mer inramat ut och ändå inte alltför stelt eftersom det blir lite snett när man inte är petnoga. Hur krångligt det blir att klippa gräset återstår att se, men det är inte så enkelt med jordkanter heller...

Så här blev det!

Före.

Inramat hörn. Jag fick fylla på flera säckar jord i ovala rabatten med magnolia och trädpioner. Köpte också två nävor, "jolly bee", och satte som lite utfyllnad. Ännu är ju allt litet men jag har lärt mig att det mesta växer...


Före.

En klematis, "the president", planterade jag idag som kamoflage mot den spretiga och halvdöda (?) klätterrosen "sympathie". Två stäppsalvia fick också plats. Antagligen ganska hårt drivna eftersom de redan blommar!

5 kommentarer:

  1. Det ser jättefint och prydligt ut med rabattkanten. Och jag tror att du slipper en del ogräs också på det viset.
    Vilken vacker trädgård det kommer att bli...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Oj så fräscha o fina rabatter du har. Hoppas kanten håller längre än vår. Det var nog ett måndags ex vi fick tag i. Ruttnade fort.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Så fräsch det blev bara med den lilla förändringen. Jag hoppas få till stenkanter på alla mina planteringar i sommar för det är som du sa, inte helt enkelt att klippa gräs med jordkant heller.

    SvaraRadera
  4. Det blev ju jättebra med kantbanden även om det kanske krävs lite trimning för att hålla undan gräset. Vi har haft bara gräskanter här och jag är så trött på det eftersom man måste kantskära ofta om det ska se snyggt ut. Därför lägger jag stenkant nu!

    Jag köpte en buddleja i höstas på Zetas i Sthlm och än har jag inte sett ett livstecken, men såg att din inte hade kommit så långt heller så man kanske inte ska sluta hoppas ännu!

    Kram, Emma

    SvaraRadera
  5. Jag får se hur länge det håller... Det var inget jättejobb att banka dit det och ingen större ekonomisk investering men visst vill jag att det ska fungera ett tag i alla fall. Blir det för bökigt att klippa gräset kommer jag lägga en stenkant utanför med gatsten. Orkar bara inte jaga runt efter sten just nu och det kostar en del också om man ska ha till många meter.

    kram

    louise

    SvaraRadera