lördag 15 maj 2010

Dagens trädgård...

Okej, nu räcker det med regn för en stund! Det är bara att försöka bortse från de tunga dropparna och göra det man vill i alla fall. Plantera går ju bra även om det regnar.

Löjtnantshjärta





Som en stjärna i formen!




Min lykkefund måste jag verkligen hitta en plats till snart. Den börjar bli stor för sin kruka.


Alunrot, "leuchtkäfer", planterades i dag.


Även rödbladig alunrot, "palace purple", planterades.


Ser nästan ut som en mindre plantskola... En del är egna drivna lökar, annat är perenner omplanterade i större krukor eftersom de inte kan planteras ännu.


Plommonträdet blommar! Det är ett litet träd som är hårt utsatt för flygande fotbollar så vi får se hur många plommon det blir...


En minibuddleja för kruka! Sorten heter "blue chip" och ska bli runt 60 cm hög.


Min vanliga buddleja frös ner men de gör de nog oftast. Få se hur den ser ut längre fram i sommar. Svårt att tänka sig nu att den ska bli 2 meter hög som förra året.


Runda rabatten kämpar på. Mycket nävor och flox.


Anisisopen växer så det knakar! Tacksam perenn.
Måste tillägga att det är världen konstigaste väder!! Nu (efter att jag tog en paus med inlägget)är det plötsligt 20 grader och sol!! Nu ska jag ut!

3 kommentarer:

  1. Å, vad fina löjtnantshjärtan, det påminner mig bara än en gång att det står på listan för vad jag vill ha. Det påminner om mina föräldrars gård där man tog ett hjärta för att dra isär de rosa delarna och få fram det vita hjärtat. Jag undrar om de finns kvar än idag?

    Det ska bli spännande att se vart du gör av alla dina växter, det ser ut som en riktig guldgruva. :-)

    SvaraRadera
  2. Massor av fina växter! Här, i södra Skåne, har det varit regnigt och kallt hela dagen...
    Trevlig söndag, kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Fin blogg!
    Jag förstår att du slog till på kantbanden där, jag skulle aldrig kunnat motstå heller. Älskar ett bra pris:-)

    Härligt fylligt inlägg, synd man inte bor närmre dina breddgrader, då kunde man ju bytt lite perenner, du har många på gång ser jag:-)

    Ha det gott!

    SvaraRadera